马大华乐团历史和宗旨

马大华乐团历史

马大华乐团成立于一九八一年,现今为马大文化中心属下的一个团体。其宗旨除了介绍华族音乐,也注重于提高华乐演奏水准。马大华乐团的前身成立于一九六七年,名为华乐小组并附属于马大华文学会。华乐小组的发起人之一是当时任教于马大理学院数学系的黄清波讲师。他是当的导师兼指挥,也是出色的二胡演奏者。

成立初期,马大华乐团团员的人数只有二十位,不但没有乐室,而且面对缺乏乐器的难题。历年来,团圆们积极发动筹款运动以添购乐器。如今,华乐团也获得了马大文化中心分配的一间华乐室。

近年来,华乐团的活动更趋向多元化,包括了迎新周、交流日、华乐演奏会、中秋晚会、音乐营等。

身为大专学府中的华乐团团员之一,我们期待的是华乐团能创造一个融合各民族音乐特点的马来西亚音乐文化。

为了使华乐团有更大的自由空间和自治能力,校方决定把原属马大文化中心的其中一支文娱团托付交给了马大学生事务处从事管理和运作,马大中华学会华乐团于二零零四年正式成立。其宗旨保持不变,但资源却丰富了许多,使得华乐团今后将更集中和更有效的加强和推广华族文化的普及和提升对华族文化的了解有了更大的支助力量。

Orkestra Klasik Cina Universiti Malaya(OKCUM) telah ditubuhkan pada 1981 dan merupakan salah satu persatuan di bawah pimpinan Pusat Kebudayaan, Universiti Malaya. Tujuan penubuhannya adalah untuk memperkenalkan muzik klasik Cina kepada mahasiswa/i dan berusaha meningkatkan prestasi persembahan di kalangan ahli Orkestra Klasik Cina (OKC). OKCUM pada asalnya adalah ditubuhkan pada tahun 1967 dan digelar sebagai kumpulan kecil OKC di bawah pimpinan Persatuan Bahasa Cina. Encik Ng Chun Poh, seorang pensyarah dari Jabatan Matematik, Fakulti Sains, Universiti Malaya merupakan salah seorang pengasas kumpulan kecil OKC. Beliau merupakan pengajar dan konduktor pada masa itu dan adalah pemain Erhu yang mahir.

Pada awal penubuhan OKCUM, jumlah ahlinya lebih kurang 20 orang sahaja. Bukan sahaja ketiadaan bilik latihan, mereka juga menghadapi masalah kekurangan alat-alat muzik yang lengkap. Dengan usaha gigih ahli OKCUM, mereka akhirnya berjaya mengumpul wang untuk membeli alat-alat muzik. Di samping itu, OKCUM telah mendapat satu bilik latihan yang diberi oleh Pusat Kebudayaan, Universiti Malaya.

Sejak kebelakangan ini, aktiviti OKCUM telah diperluaskan. Antaranya ialah minggu suaikenal, malam tanglung, kem muzik dan sebagainya.

Sebagai ahli kumpulan OKCUM, kami berharap agar OKCUM berjaya membentuk kebudayaan muzik Malaysia yang berunsur seni muzik gabungan pelbagai kaum di negara ini.

Demi membolehkan Kunpulan Orkestra Klasik Cina mempunyai ruang kebebasan dan keupayaan pimpinan yang lebih besar lagi, pihak universiti membuat keputusan untuk menyerahkan kumpulan kami kepada Bahagian Hal-Ehwal pelajar UM bagi memudahkan pengawalan dan penyelarasan, maka Kunpulan Orkestra Klasik Cina Persatuan Seni Kebudayaan Tiong Hua telah ditubuhkan dengan sahnya pada tahun 2004.

马大华乐宗旨


♫推广与传承中华文化 。

♫能让各族同胞的同学有机会接触到各式各样的古典乐器,进而激发学生们对民族乐器的兴趣。

♫让在籍马大学子有机会在音乐上发挥他们的潜能。

Comments

Popular Posts